TADA zet leerkrachtenberoep in de kijker tijdens de weekendscholen

Elke zaterdag van het schooljaar nemen meer dan 800 jongeren tussen 10 en 14 jaar deel aan de weekendscholen van vzw ToekomstAtelierdelAvenir. TADA is het lerend netwerk dat de burger en het bedrijfsleven betrekt bij de emancipatie en integratie van maatschappelijk kwetsbare tieners en hun omgeving. Dit jaar zal in de TADA-klas het leerkrachtenberoep centraal staan.

Met de ‘weekendscholen’ vergroot TADA de toekomstperspectieven, het zelfvertrouwen, de motivatie en de kennis over de samenleving van de jongeren. Via praktische workshops van gepassioneerde vrijwilligers ontdekken de TADA-jongeren hun potentieel en krijgen ze er een voorsmaakje van hoe hun toekomst eruit zou kunnen zien. Zo vinden ze de motivatie om het beste van zichzelf te geven op school en om op te groeien tot actieve burgers die bijdragen aan onze samenleving.

Dit schooljaar plaatst vzw TADA in haar weekendscholen het leerkrachtenberoep en het onderwijs centraal. Samen met de jongeren wordt onderzocht wat zij belangrijk vinden, welke soort leerkracht ze nodig hebben, hoe zij het beroep van leraar percipiëren en wat zij anders willen zien aan het onderwijs.

Samen met leerkrachten, directies en andere onderwijsprofessionals als gastdocenten wil vzw TADA het beroep van leerkracht en de school positief in de verf zetten. Hiermee maken ze jongeren warm om eventueel zelf een sprong te wagen in de onderwijswereld.

“Door het leerkrachtenberoep als thema te kiezen, speelt TADA voor de weekendscholen mooi in op de noodzaak om de instroom naar het lerarenberoep te vergroten”, zegt Brussels minister Sven Gatz, die in de VGC bevoegd is voor het Nederlandstalig onderwijs. “Ik ben heel blij met die keuze en hopelijk de jongeren ook, aangezien zij wellicht op school al geconfronteerd zijn geworden met de problemen die het lerarentekort voor ons onderwijs stelt. We koesteren de hoop dat TADA heel wat jongeren zal motiveren om na de secundaire school voor een opleiding tot leraar te kiezen.”

Meer info over vzw TADA: [email protected], tel 02/781.00.32

Peter Dejaegher Woordvoerder / porte-parole a.i.

Nederlandstalig Onderwijs