Renovatie en nieuwbouw voor basisschool Sint-Jan Berchmanscollege

De basisschool van het Sint-Jan Berchmanscollege, aan de Rogier van der Weydenstraat en aan Nieuwland, kan van start gaan met haar bouwwerken. Met een bijdrage van 1.400.000 euro van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is de financiering van het bouwproject rond.

De basisschool Sint-Jan Berchmanscollege heeft renovatie- en uitbreidingsplannen. De school wil haar leerlijn verdubbelen tot een school van 440 leerlingen, zodat leerlingen van het onthaalklasje tot het zesde leerjaar kunnen doorstromen. De school wil ook ruimten herbestemmen tot een leerkrachtenlokaal, polyvalente zaal, zorglokaal en administratieve lokalen.

Daarom heeft het schoolbestuur het plan opgevat om ingrijpende renovatiewerken uit te voeren en een bijkomende verdieping te bouwen, op de huidige kleuterschool.

“Het is echter niet de eerste keer dat een schoolbestuur wordt getroffen door scherpe prijsstijgingen en dure offertes van bouwondernemingen. Het schoolbestuur heeft daarop scherp onderhandeld en aan de VGC gevraagd om te ondersteunen. Uiteraard zijn we dan samen rond de tafel gaan zitten,” verklaart Brussels minister Sven Gatz, in de VGC bevoegd voor Onderwijs en Scholenbouw. “Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel verdient alle kansen. Met deze subsidie kunnen we de realisatie van dit uitstekende project garanderen, het verhogen van het pedagogisch comfort van deze school én de capaciteitsuitbreiding.”

Het schoolbestuur voorziet de start van de werken na het bouwverlof, in de zomer van 2024.

Nederlandstalig Onderwijs