Energie- en klimaatrenovatie voor basisschool Sint-Paulus in Ukkel

De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) heeft groen licht gegeven voor een renovatieproject aan de vrije basisschool Sint-Paulus in Ukkel, gericht op energie-efficiëntie en klimaatverbetering. Dit project zal een belangrijke stap zijn voor de school om haar infrastructuur te verbeteren en haar ecologische impact te verminderen.

Het hoofdgebouw van de basisschool Sint-Paulus is dringend aan renovatie toe. Er zijn vochtproblemen, er is nauwelijks isolatie of ventilatie en de ramen en vloeren zijn aan vervanging toe. Leerkrachten en leerlingen zitten niet in comfortabele omstandigheden, en daarom stapt het schoolbestuur met de VGC in een renovatieproject.

Na overleg nam Brussels minister Sven Gatz, in de VGC bevoegd voor Onderwijs en Scholenbouw, de beslissing om een principeakkoord en een subsidie te geven van in totaal 435.000 euro, zodat de school in de zomervakantie van 2024 al de eerste werken kan uitvoeren.

“Dit jaar worden de meest dringende problemen aangepakt, waaronder het vocht en de koudebruggen in het gebouw. In de zomervakantie van 2025 kan de school de volledige buitenschil van het hoofdgebouw aanpakken, om deze volgens de laatste, strengste normen in orde te stellen. Een goede zaak voor de energiekosten van het schoolbestuur, maar ook voor het klimaat.”
Nederlandstalig Onderwijs