Will Tura slaat op de Vlaamse feestdag in Brussel de handen in elkaar met Brussels Philharmonic voor een uniek en éénmalig optreden in AB

Op 11 juli viert Brussel de Vlaamse feestdag met ‘Vlaanderen Feest, Brussel Danst’. Voor de komende editie wist organisator Muntpunt Will Tura te strikken. De keizer van het Vlaamse lied zal die avond optreden in de AB. Het gaat bovendien om een extra bijzonder optreden. Tura wordt niet enkel bijgestaan door zijn eigen band; hij zal het podium delen met het befaamde Brussels Philharmonic. Dit maakte Will Tura vanochtend bekend bij De Madammen op Radio 2.

Na 60 jaar onafgebroken toeren door Vlaanderen nam Tura in 2019 eindelijk zijn eerste sabbatjaar. Maar voor ‘Vlaanderen Feest, Brussel Danst’ maakt hij een uitzondering. Het wordt het enige concert van Tura in 2019.

Een uitzonderlijke samenwerking

“Ik sta te trappelen om eraan te beginnen. De samenwerking met mijn muzikale rechterhand Steve Willaert, mijn vaste band en 57 muzikanten van Brussels Philharmonic wordt er eentje om u tegen te zeggen. En dan ook nog eens in de AB, de rocktempel bij uitstek in Brussel. Ik wil het publiek een fantastische avond bezorgen en stelde een setlist samen om een feestje te bouwen op deze feestdag. Een feestdag die me overigens erg nauw aan het hart ligt, omdat ik bijzonder fier ben mezelf een Vlaamse zanger pur sang te noemen,” aldus een enthousiaste Will Tura.

“Al jaren op ons verlanglijstje”

“Will Tura op de Vlaamse feestdag naar Brussel Danst halen, stond al enkele jaren op ons verlanglijstje. Dat we deze Vlaamse vedette kunnen samenbrengen met dé Brusselse referentie op gebied van symfonische muziek, maakt het plaatje compleet,” aldus Roel Leemans, algemeen directeur van organisator Muntpunt.

Vlaams minister van Cultuur en Brusselse Aangelegenheden Sven Gatz: “Het optreden van Will Tura is de kroon op het werk van 5 mooie feesten die ik deze legislatuur samen met de ploeg van Muntpunt heb kunnen organiseren. De keizer van het Vlaamse lied op 11 juli op een podium in Brussel, iets om deze zomer naar uit te kijken!”

Opbrengst naar goede doel

De ticketverkoop gaat van start op donderdag 9 mei om 11:00 via www.abconcerts.be. Tickets kosten € 15. De opbrengst gaat naar Kom op tegen Kanker, een goed doel dat op veel sympathie kan rekenen van Will Tura.

Tura: “Kanker is een vreselijke ziekte. In mijn naaste omgeving werd ik er spijtig genoeg maar al te vaak mee geconfronteerd. Als Vlaamse zanger was ik hoe dan ook vereerd om uitzonderlijk op te treden op de Vlaamse feestdag in Brussel. Te weten dat de opbrengst naar ‘Kom op tegen Kanker’  zou gaan, tja, dan moest ik echt niet meer twijfelen.”

Opnieuw podium op Grote Markt en wandelingen op 11 juli

Net als vorige jaren zullen op 11 juli heel wat gratis activiteiten plaatsvinden in het centrum van Brussel. Zo komt er op de Grote Markt opnieuw een podium voor optredens van verschillende Vlaamse artiesten. Ook de bijzonder populaire gegidste wandelingen en De Vlaamse 100 van Radio 2 staan opnieuw op het programma. Alle details worden binnenkort bekend gemaakt op www.brusseldanst.be.

Eva Vanhengel Woordvoerder Sven Gatz
Eva Drees Woordvoerder Muntpunt