Vautmans en Gatz opgetogen over Europees Solidariteitskorps

Het Europees Solidariteitskorps wil jongeren onder de 30 in Europa de kans geven om steun te verlenen aan niet-gouvernementele organisaties (ngo's), plaatselijke overheidsinstanties of particuliere ondernemingen die betrokken zijn bij de bestrijding van ernstige problemen in de Europese Unie. Europees parlementslid Hilde Vautmans en minister van Jeugd Sven Gatz zijn opgetogen met het initiatief.

Sven Gatz : 'Dit nieuwe Europese spoor om vrijwillig engagement van vele jongeren te activeren, is een hefboom om de vrijwillige gemeenschapsdienst in Vlaanderen en Brussel concreter te maken'. De minister van Jeugd toonde zich eerder al een voorstander van zo’n vrijwillige burgerdienst.

Europees parlementslid Hilde Vautmans: ’Jongeren van 17 tot 30 jaar die vrijwilligerswerk verrichten in Europa is een goede zaak. Het brengt jongeren in Europa dichter bij elkaar. En zo kunnen ze nuttige beroepservaring opdoen. Vrijwilligerswerk stopt niet aan onze grenzen. Dan denk ik aan grensoverschrijdende hulp voor de opvang van vluchtelingen. Of gaan helpen bij een aardbeving in bijvoorbeeld Italië.’

Ook het ondernemende aspect is een pluspunt.

Hilde Vautmans:’Jongeren  leren zo ondernemend te zijn. Ze leren verder kijken dan de kerktoren. Door hun engagement doen ze ervaringen op die later van pas komen bij hun job. Het netwerk dat ze uitbouwen kan ook nuttig zijn voor onze economie. Een win-win situatie. En, ze leren problemen oplossen. Zo krijgen we jonge mensen die later open minded en sterk gewapend naar de arbeidsmarkt kunnen trekken.’

Eva Vanhengel Woordvoerster Sven Gatz
Philip De Hollogne Woordvoerder Hilde Vautmans