Sven Gatz lanceert Slam Contest voor Brusselse jongeren

Brussels minister Sven Gatz, bevoegd voor de Promotie van meertaligheid en het Imago van Brussel, lanceert een nieuwe poëziewedstrijd voor Brusselse jongeren tot 25 jaar: de BeTalky Slam Contest. De opdracht is simpel: beschrijf in tien regels en in verschillende talen hoe mooi Brussel is.

De BeTalky Slam Contest richt zich tot Brusselse jongeren die ervan houden creatief met talen om te gaan. Ze worden uitgedaagd om een slamgedicht te schrijven waarin ze de loftrompet over Brussel steken, in maximaal tien zinnen en 150 woorden en in verschillende talen: Nederlands, Frans en Engels. Ook woorden in thuistalen worden toegelaten.

“Met dit initiatief wil ik onze jongeren zin doen krijgen in het mooie van de superdiverse grootstad waarin ze opgroeien”, zegt minister Gatz, die in het college van de Vlaamse Gemeenschapscommissie ook bevoegd is voor Nederlandstalig onderwijs. “Daarnaast wil ik ze uitdagen om creatief te zijn met talen, Nederlands, Frans en Engels vanzelfsprekend, maar ook hun thuistalen. De toekomst van Brussel is immers meertalig en het format van slam poetry sluit aan bij de stedelijke jongerencultuur, zoals ook de rap en hiphop dat doen in de muziek.”

Philip Meersman, voorzitter van de jury van de meertalige slam contest: “De eerste prijs wordt uitgenodigd om tijdens het WK slam, eind september 2022, samen met 40 slammers uit alle continenten het podium te delen. In een slamgedicht wordt eenieders stem gehoord, kan elkeen passie, gedrevenheid, een duidelijke mening of een dominant gevoel kwijt. Van een meertalig dadagedicht via een surrealistische trip of een futuristische visie op Brussel. Elke stem is waardevol, elk woord een stap in het begrijpen van de ander.”

Een heuse internationale jury zal alle gedichten lezen en beoordelen en de winnaar bekendmaken. Die mag dan in het Brussels parlement voor alle parlementsleden het winnend gedicht voordragen. Het winnend gedicht krijgt na de prijsuitreiking een mooie plaats in het parlement. ​

De gedichten moeten ten laatste ingediend worden op 18 februari 2022. De winnaar wordt volgend jaar op Wereldpoëziedag (21 maart) bekendgemaakt. De gedichten mogen niet eerder bekroond, geselecteerd of genomineerd zijn in andere wedstrijden.

Meer informatie, het reglement van de poëziewedstrijd en de namen van de juryleden vind je op https://nl.betalky.brussels/.

Peter Dejaegher Woordvoerder / porte-parole a.i.
Meertaligheid