Paul Lembrechts wordt nieuwe CEO van de VRT

Op voorstel van minister van Media Sven Gatz heeft de Vlaamse Regering ingestemd met de aanstelling van Paul Lembrechts als nieuwe CEO voor de VRT. ‘We hebben er vertrouwen in dat Paul Lembrechts de geschikte persoon is om de VRT de komende jaren om te vormen tot een wendbare en efficiënte openbare omroep’, zegt Sven Gatz.

Na de goedkeuring van de beheersovereenkomst einde 2015, is de aanstelling van de nieuwe CEO voor de VRT de volgende belangrijke beslissing die mediaminister Sven Gatz samen met de Vlaamse regering heeft genomen om de VRT klaar te stomen voor de toekomst.

Paul Lembrechts beschikt over ruime ervaring in de bedrijfswereld en de nodige management skills om de VRT om te vormen tot een moderne omroep die een maatschappelijke en marktversterkende rol vervult. Paul Lembrechts zal na zijn aanstelling samen met de directie en de raad van bestuur het transformatieplan voor de VRT moeten uitwerken.

Sven Gatz: ‘Nadat we samen met de VRT een duidelijk en vernieuwd kader hebben uitgewerkt voor de openbare omroep, ben ik blij dat we nu een sterke kandidaat hebben gevonden om de VRT verder uit te bouwen tot een slagkrachtige openbare zender voor iedereen. Een openbare omroep die tevens aandacht heeft voor het behoud en de versterking van het hele Vlaamse medialandschap.’

De minister bedankt Leo Hellemans voor het geleverde werk de afgelopen jaren en de fijne en oprechte samenwerking. “Samen hebben we een sterke beheersovereenkomst op poten kunnen zetten. Een belangrijke eerste stap richting nieuwe toekomst voor de openbare omroep.”

Huidig CEO Leo Hellemans gaat op 29 februari met pensioen. De nieuwe CEO treedt in dienst op 1 maart.

Vlaams minister van media Sven Gatz en de voorzitter van de Raad van Bestuur Luc Van den Brande nodigen de pers uit op een persconferentie vandaag om 14u (VRT) waar de nieuwe CEO zal worden voorgesteld.

CV

Paul Lembrechts (°1957) studeerde af als dierenarts vooraleer hij daar opleidingen in bedrijfseconomie en marketing aan toevoegde. Na enkele ervaringen op de VRT als omroeper en scenarioschrijver ging hij aan de slag bij Master Foods België, de producent van o.m. Mars, waar hij diverse management- en directiefuncties bekleedde. Hij stapte in 1995 over naar de banksector. Hij oefende diverse directie- en managementfuncties uit bij de Generale Bank (later Fortis Bank), ABN Amro en Beroepskrediet NV/BKCP Bank.

Eva Vanhengel Woordvoerster