Persbericht: Nona groeit, breidt uit en opent nieuwe zaal in 2017.

Dit jaar bestaat NONA 30 jaar. Ontstaan uit het Mechels theatergezelschap Theater Teater dat in 1986 werd opgericht, is NONA uitgegroeid tot een kunstencentrum actief in ontwikkeling, productie en presentatie van theater, dans en jazz. Vanaf 2017 voegen we daar beeldende kunst aan toe, na de fusie met Contour, Biënnale voor Bewegend Beeld.

NONA kent de laatste jaren een duidelijke stijging van de publieke belangstelling. De zaalbezetting is gemiddeld 80%, het voorbije seizoen was 65% van de voorstellingen uitverkocht met geregeld ellenlange wachtlijsten. Om tegemoet te komen aan de stijgende publiekscijfers en aan de permanente noodzaak aan repetitieruimte, bouwt NONA een nieuwe theaterzaal die geopend zal worden in het najaar van 2017.

Achter de huidige gebouwen komt een bijkomende zaal op een terrein van 1.000m². Beide zalen zullen afwisselend gebruikt worden als repetitieruimte en als presentatieplek. Daarnaast komt er een ruimte voor tentoonstellingen, lezingen en seminaries die ook zal kunnen worden gehuurd. De huidige infrastructuur blijft tijdens de bouwwerken in gebruik, de nieuwbouw betekent voor NONA een verdubbeling van de beschikbare ruimte.

Het ontwerp van de nieuwe zaal is van de hand van David Driesen. Hij kiest voor een procesmatige aanpak, met een scherpe visie, met feeling voor concept & verfijnde uitwerking in materialiteit. Driesen realiseerde met zijn architectenbureau dmvA reeds meerdere publieke gebouwen in Mechelen. Recent nog ontving hij de Iconic Awards 2015 voor de uitbreiding van het Stadsmuseum Hof Van Busleyden in Mechelen.

Momenteel voert firma Meulders & Zoon de laatste afbraakwerken uit. In mei 2016 starten de ruwbouwwerken die een volledig jaar in beslag zullen nemen. De werken zullen worden uitgevoerd door aannemer Willems & Co voor het lot ruwbouw, Strongbow voor het lot sanitair en De Bruyne voor het lot HVAC. De afwerking en inrichting zijn voorzien in het najaar van 2017, een eerste artistiek project is gepland in oktober 2017. Onder de noemer Regie der Gebouwen tilt het makerscollectief Onbetaalbaar de laatste fase van de inrichting naar een artistiek niveau.

“Met een subsidie van 1,45 miljoen euro draagt ook de Vlaamse overheid haar steentje bij tot de realisatie van een nieuwe theaterzaal voor NONA. Daarmee zal het Mechels kunstencentrum op z’n dertigste verjaardag een nieuw elan krijgen.” quote: Vlaams Minister van Cultuur, Jeugd, Media en Brussel, Sven Gatz.

“Met de nieuwbouw wordt NONA meer dan ooit een culturele referentie in Mechelen, een cultuurmonument. Als site is NONA een kraal in de ketting van Mechelse cultuurhuizen. Mechelen wordt uniek getypeerd door een geschakeerde rijkdom van culturele hotspots op een armlengte van elkaar. Het Mechels cultureel patrimonium is bezig aan een forse uitbreiding die onmiskenbaar een bijzondere dynamiek in de stad brengt.” quote: Burgemeester van Mechelen, Bart Somers.

“NONA staat voor avant-garde in ons Mechels cultuurlandschap. Het is een bruggenbouwer tussen kunstendisciplines, maar ook tussen kunstenopleidingen en het professionele veld. Ik ben als schepen zeer blij dat deze bouw, met de steun van Vlaanderen, eindelijk kan opstarten. Deze nieuwe infrastructuur laat NONA verder groeien als kunstenfabriek, ze verdienen dat!” quote: Schepen van Cultuur van Mechelen, Björn Siffer.

Eva Vanhengel Woordvoerster