Gatz lanceert Burgerkabinet Jeugd

Onder het motto ‘geef mee kleur aan jeugd’ geeft minister van Jeugd Sven Gatz vandaag het startschot voor het Burgerkabinet Jeugd. Sven Gatz: ‘Ik roep iedereen graag op om mee te discussiëren over het jeugdwerk van de toekomst.’

Het Vlaams jeugdwerk is fantastisch en wordt wereldwijd geprezen. ‘Maar we mogen niet op onze lauweren rusten’, zegt Sven Gatz. ‘Al jaren levert ons jeugdwerk inspanningen om meer diversiteit en meer kleur te krijgen. Van maatschappelijk kwetsbare groepen als jongeren in armoede, mensen van andere origine, kinderen met een beperking of holebi-jongeren. Voor sommige verenigingen en organisaties in het jeugdwerk is die diverse afspiegeling van de samenleving geen probleem, maar veel andere worstelen er mee of weten niet goed hoe ze bruggen kunnen slaan naar verenigingen die wel sterk staan in diversiteit of gewoon gericht zijn op een divers publiek. Daarom plan ik in samenwerking met onze jeugdsector dit Burgerkabinet, een discussieforum waarvan ik de aanbevelingen in het beleid wil verwerken. Tegelijkertijd loopt er ook een diversiteitstraject in de jeugdsector zelf. De insteek hiervan  zal uitmonden in een ronde tafel met de sector over dit thema.’Zowel de input van het Burgerkabinet als de uitkomst van deze ronde tafel, neemt de minister mee in de uitstippeling van zijn beleid rond diversiteit in het jeugdwerk.

Diversiteit in het jeugdwerk is een prioriteit van minister Gatz. Dat blijkt ook uit het criterium over stedelijkheid dat onlangs werd toegevoegd aan de beoordeling van subsidieaanvragen onder het jeugddecreet van 2012. Het criterium gaat met name na hoe “de vereniging inspeelt op de kansen die de stedelijke context biedt voor vernieuwende initiatieven en op de maatschappelijke uitdagingen die zich in het bijzonder in steden voordoen.” De Vlaamse regering keurde dit bijkomend criterium vorige vrijdag principieel goed. ‘In steden wonen meer maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, die vaak van andere etnisch-culturele oorsprong zijn’, zegt Gatz. ‘In Vlaanderen heeft gemiddeld één op vier kinderen een migratieachtergrond, maar in de steden is dit gevoelig meer. In Antwerpen is bijvoorbeeld meer dan de helft van de kinderen van vreemde herkomst. Dit plaatst ons jeugdwerk voor bijzondere uitdagingen.’

Wie deel wil nemen aan het Burgerkabinet, surft naar www.burgerkabinet.be, registreert zich en kan meteen op het online forum mee in discussie gaan. Het online platform staat voor iedereen open tot en met 15 april. Met verenigingen en jongeren die moeilijk de weg naar het internet kunnen vinden, worden in diezelfde periode ook offline mini-burgerkabinetten georganiseerd.

Op 6 mei krijgen 150 deelnemers van het discussieplatform de kans om in het Vlaams Parlement samen te debatteren over de resultaten en die uit te werken tot voorstellen en aanbevelingen voor de minister.

Eva Vanhengel Woordvoerster