Brussel verwelkomt deze zomer groots Urban festival

De beste BMX freestyle atleten nemen het voor het eerst in België tegen elkaar op in een grootschalig action sports evenement

Brussel, 24 februari 2022; van 30 juni tot 3 juli vindt in Brussel de eerste editie plaats van Urban Sessions Brussels, een nieuw gratis festival op de Brusselse kalender. Gedurende het vierdaagse evenement zal het Josaphat park in Schaarbeek een podium bieden voor de meest gewaagde actiesporten en urban lifestyle.

Naast de internationale UCI-wedstrijd in BMX Freestyle, waarin de top van de vrouwelijke en mannelijke atleten het tegen elkaar opnemen, staan ook andere sporten op het programma zoals parkour, breakdance en skateboarding. Dat alles wordt aangevuld met entertainment en streetart, waardoor jong en oud de urban lifestyle kunnen ontdekken.

Urban Sessions is het eerste evenement van dit kaliber in België en belooft uit te groeien tot een van de vaste waarden van het jaar. Het project wordt dan ook warm onthaald en gesteund door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat gelooft dat het evenement het imago van Brussel als een bloeiende hoofdstad zal versterken.

We zijn verheugd om dit grote internationale evenement te mogen verwelkomen! Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blikt - meer dan ooit - vooruit en kijkt daarom uit naar de samenwerking met Urban Session en de buitengewone atleten, die volgende zomer voet op onze bodem zullen zetten omdat we hetzelfde niveau van uitmuntendheid nastreven. De samenwerking met FISE (organisator van de BMX Freestyle UCI Wereldbeker) staat niet alleen garant voor spektakel, maar ook voor professionalisme. Wij kijken ernaar uit om deze uitzonderlijke beleving, te mogen aanbieden en Brussel weer tot leven te brengen!”, zegt Sven Gatz, Brussels gewestelijk minister van Financiën, Begroting en Imago van Brussel.

Een van de hoogtepunten van het evenement is de internationale BMX freestyle wedstrijd, die deel uitmaakt van de UCI Cycling Calendar. Tijdens Urban Sessions Brussels zullen 's werelds beste vrouwelijke en mannelijke BMX freestyle parkatleten strijden om de overwinning. Urban Sessions Brussels werkt samen met FISE, de wereldberoemde internationale urban sports wereldserie, om deze etappe van de BMX Freestyle competitie te organiseren.

Hervé-André Benoît, CEO van FISE is blij met deze ontwikkeling: "We zijn verheugd om samen te werken met Urban Sessions Brussels. We delen dezelfde langetermijnvisie en kijken ernaar uit om dit evenement de komende jaren te zien groeien. Bovendien delen we de ambitie om in 2023 een World Cup-evenement te organiseren dat een kwalificatie-evenement voor de Olympische Spelen van Parijs zou kunnen zijn."

Verder biedt het gratis festival gedurende vier dagen randanimatie zoals demonstraties en initiaties van verschillende actiesporten, streetart, muziek, eetgelegenheden en kindvriendelijke activiteiten ... Bezoekers van alle leeftijden kunnen niet alleen het talent van de atleten en artiesten bewonderen, maar ook zelf deelnemen aan een brede waaier van activiteiten. Zo kunnen ze de zwaartekracht trotseren op de parkourhindernissen, of hun skatevaardigheden tonen.

Urban Sessions is een festival in hartje Brussel met topsportanimatie en activiteiten voor iedereen. Het is dan ook de ideale gelegenheid om het zomerseizoen af te trappen. De dynamische gemeente Schaarbeek is vereerd dit unieke evenement te mogen hosten.

Wij zijn verheugd dat Schaarbeek deze eerste Belgische editie mag hosten”, zegt Cécile Jodogne, burgemeester van Schaarbeek. “We delen gemeenschappelijke waarden met de atleten en de betrokken disciplines zoals dynamiek, uitdaging, competitie, jeugdigheid, creativiteit, moed en sportiviteit. Bovendien zullen de bezoekers naast het evenement ook kunnen kennismaken met onze winkels, ons uitzonderlijke erfgoed en ons schitterende park", besluit de burgemeester. Thomas Eraly, schepen van Sport vult aan: "dit evenement is een unieke gelegenheid om de sportieve dynamiek van de gemeente en haar urban sports clubs (parkour, hip hop dance, street work-out, enz.) in de kijker te zetten. Wij willen de jongeren van Schaarbeek laten kennismaken met topatleten en hen nieuwe sportdisciplines laten ontdekken. Wie weet vinden ze hun roeping en worden de eerste stappen van de toekomstige kampioenen op dit evenement gezet”.

Over Urban Sessions Brussels

Urban Sessions Brussels combineert op een verfrissende manier actiesport met urbanculture tijdens een vierdaags festival. Het evenement is gratis en toegankelijk voor bezoekers van alle leeftijden. Urban Sessions Brussels zal in de beste atleten ter wereld verwelkomen in een UCI BMX Freestyle wedstrijd powered by FISE. Het evenement omvat ook demonstraties en initiaties. Dit urbanfestival is door zijn divers programma toegankelijk voor bezoekers van alle leeftijden en de perfecte aftrap voor de zomervakantie. Urban Sessions Brussels wordt georganiseerd door de vzw Urban Generations, geleid door Matthieu Gheysen, die meer dan vijftien jaar ervaring heeft in internationaal event management.

Datum: 30 juni – 03 juli 2022

Locatie: Josaphat Park - Ambassadeur Van Vollenhovenlaan, 1030 Schaarbeek

Meer informatie vind je op de website - https://urbansessions.be/ of volg ons op sociale media:

Instagram @urbansessions.official

Facebook @urbansessions.official ​