Bronzen Zinneke voor De Meyboom

Brussels minister Sven Gatz, ook bevoegd voor het Imago in Brussel, overhandigde op zaterdag 16 december een Bronzen Zinneke aan Jan Brusten, voorzitter van de Gezellen van Sint-Laurentius, als sterkhouders van de Brusselse traditie van De Meyboom.

Het planten van de Meyboom is erkend als immaterieel erfgoed door Unesco. Het levend houden van deze tradities, de betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen en groepen garanderen, het zomerse evenement duidelijk voor de toeristen kaderen, daar komt heel veel bij kijken. De Meyboom kan rekenen op de “Gezellen van Sint-Laurentius” en hun voorzitter Jan Brusten, om alles steeds weer in goede banen te leiden, zowel het verbindende voor alle Brusselse betrokkenen, als het element van de bovenlokale uitstraling, die Brussel schetst als een stad die haar erfgoed koestert maar ook steeds nieuw leven inblaast.

De Bronzen Zinnekes worden toegekend aan Brusselaars die zich opstellen als informele ambassadeurs van onze hoofdstad. Het beeldje is een miniversie van het bekende kunstwerk van Tom Frantzen, dat op ware grootte terug te vinden is in de Kartuizersstraat in het centrum van Brussel.

“Er zijn veel mensen en groepen betrokken bij de Meyboom vieringen: de buumdroegers, de poepedroegers, de gardevils, allerlei folkloregroepen, steltenlopers, connecties met Ommegang-groepen, de Orde van de Faro, etc. Maar het zijn Jan Brusten en zijn ‘Gezellen van Sint-Laurentius’ die het cement vormen van de Meyboom traditie”, aldus minister Sven Gatz, bevoegd voor het Imago van Brussel. ​ “Hoewel de traditionele planting in volle zomer doorgaat, is er het gehele jaar door een Meyboom kalender met evenementen. De middeleeuwse Meyboom viering weet zelfs zo goed aan te knopen met de moderniteit, dat zij in de herfst, tijdens de week van de boom, ‘goedmaakt’ dat er in de zomer een Meyboom gekapt wordt, door enkele nieuwe aanplantingen te doen.”
En minister Gatz besluit: “Het gebeuren rond De Meyboom is levende geschiedenis, een volks ritueel gebeuren, een sympathiek drankgelag, een folklore die eenieder charmeert, en een gewéldig visitekaartje voor Brussel. Daarom krijgt Jan Brusten, als voorzitter van de “Gezellen van Sint-Laurentius”, ​ mét het Bronzen Zinneke ook de titel van informeel Brussels ambassadeur.”

Recent werden er door minister Gatz nog Bronzen Zinnekes uitgereikt aan Remco Evenepoel, Angèle, Caroline Pauwels, Lous and The Yakuza. ​ Onder meer Eddy Merckx, Didier Mbenga, Vincent Kompany en Toots Thielemans passeerden eerder al de revue. Uit de erfgoed-wereld kregen onder andere Hotel Solvay – Wittamer en Estaminet In ’t Spinnekopke een Bronzen Zinneke.

Imago van Brussel